Instagram markkinointi

Instagramin reipas kasvuvauhti on saavuttanut hyvin Facebookin käyttäjämääriä. Instagram on laajentunut nuorten suosimasta alustasta työikäisiin ja alustalla onkin jo hyvä ostovoima yritysten tarpeisiin. Yritys voi hyödyntää alustaa kasvattamalla orgaanisesti seuraajia ja tekemällä maksettua mainontaa. Jotta voit hyödyntää Instagramia tehokkaasti markkinoinnissa, on sinun tunnettava alustan erityispiirteet.

Lukuja Instagramin käytöstä

Suomessa yli
2 M
käyttäjää

Instagramin käyttäjistä

83%

löysi uusia tuotteita Instagramista

Instagramin käyttäjistä

90%

seuraa ainakin yhtä yritystä Instagramissa

Kuinka Instagram toimii?

Instagramiin postataan visuaalista sisältö (esim. kuvat ja videot), jotka järjestetään avainsanojen eli hashtagien avulla tekstikuvauksessa. Käyttäjät löytävät postauksia mielenkiintonsa mukaan tuotetun tutki-osion avulla tai hakemalla hashtageja. Instagram tiliä seuraavat käyttäjät näkevät osan seurattaviensa postauksista koti-näkymän fiidissä ja tarinat löytyvät saman näkymän yläreunasta. Näin seuraajat pysyvät ajan tasalla esimerkiksi seuraamansa yrityksen julkaisuista.

Instagram kotisivu @digikoutsi
Instagram kotisivun näkymä, jossa 2 tarinaa seuratuilta profiililta ja kotisivun fiidi.

Kuinka hyödyntää Instagram liiketoiminnassa

Instagram markkinoinnissa menestyminen alkaa asiakkaan tarpeiden ymmärtämisestä, laadukkaan ja asiakkaalle merkityksellisen sisällön tuottamisesta ja luottamuksen ja vuorovaikutuksen rakentamisesta. Onnistumiset alustalla on helppo monistaa maksetun mainonnan avulla Facebookin valtavalla kokemuksella rakentamassa mainosverkostossa, johon myös Instagram kuuluu.

Instagram sisältötyypit

Videot

Voit julkaista videopostauksia suoraan fiidiin, jolloin ne voivat olla korkeintaan minuutin mittaisia. Pidemmät videot voit julkaista IGTV:n puolelle. Instagramissa on myös mahdollista tehdä livelähetyksiä eli suoratoistaa videokuvaa.

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Videot kannattaa ottaa käyttöön yrityksen viestinnässä, sillä video on ylivoimainen tapa esitellä asioita verkossa. Videoiden teko onnistuu edullisesti, sillä nykyisissä mobiililaitteissa on hyvät kamerat ja editointityökalujakin on tarjolla jokaiseen budjettiin.⁠ ⁠ Voit tehdä esimerkiksi:⁠ 🎬 tuote-esittelyvideoita⁠ 🎬 näyttää kuinka tuote valmistetaan⁠ 🎬 esitellä tuotteen hyötyjä⁠ 🎬 opettaa tuotteen käyttöä⁠ 🎬 näyttää miten tuote pidetään kunnossa oston jälkeen⁠ ⁠ Kuinka hyödynnät videoita viestinnässä:⁠ ⁠ Laita video ensin yrityksesi Youtube-kanavalle kuvaavin tekstein ja otsikoin. Lisää linkki nettisivuillesi. 🅼🅸🅺🆂🅸? Youtube on toiseksi suurin hakukone ja videosi löytyy hyvien kuvausten avulla Googlesta ja Youtubesta⁠ ⁠ Lisää video Youtubesta nettisivuille. 🅼🅸🅺🆂🅸? tarjoat kävijöille tietoa videon muodossa kuormittamatta omaa palvelintasi⁠ ⁠ Lisää video somekanaviin ja hyödynnä sitä postauksissa. 🅼🅸🅺🆂🅸? saat lisää silmäpareja videollesi ja kiinnostuneimmat vierailevat kotisivuillasi⁠ ⁠ Hyödynnä tekemääsi videota maksetuissa mainoksissa. 🅼🅸🅺🆂🅸? tavoitat valikoimaasi kohderyhmää laajasti videomainonnan avulla. Voit kohdentaa jatkossa mainontaa niille, jotka ovat katselleet videotasi.⁠ ⁠ #videomarkkinointi #videomainonta #videoeditointi #yritysvideo #yritysviestintä #yrittäjät #videokuvaus #youtubemainonta #verkkokauppa #markkinointi #myynti #yrittäjä #mainonta #somefi #viestintä #yrittäjyys #sosiaalinenmedia #brändi #sisältömarkkinointi #yrittäjät #some #somemarkkinointi #markkinointiviestintä #mainostoimisto #visuaalinenmarkkinointi #yrittäjänarki #yritys #kotisivut #hakukonenäkyvyys #digimarkkinointi

Henkilön Kati Kärki | Digimarkkinointi (@digikoutsi) jakama julkaisu

Tarinat

Tarinat ovat 24-tuntia näkyvillä olevia pystysuuntaisia julkaisuja. Tarinoihin voit lisätä kuvan, videon ja tekstin lisäksi interaktiivisia elementtejä, kuten kyselyitä, äänestyksiä tai kysymyksiä. Tarinat voit tallentaa halutessasi kohokohdiksi profiilin alle.

Milloin Instagram toimii markkinointikanavana?

Instagram toimii markkinointikanavana silloin, kun yrityksen kohderyhmä on tavoitettavissa alustalta ja asiakkaalle pystytään tuottamaan merkityksellistä visuaalista sisältöä, joka edistää yrityksen tavoitteita.

Instagram sanasto

Bio eli lyhyt esittelyteksti profiilissa.

Fiidi (feed) on postauksista koostuva ruudukko.

Hashtag eli avainsana, jonka edessä on #-merkki. Instagram postaukset on jaoteltu hashtagien mukaan.

Tagi eli toisen Instagram profiilin käyttäjänimi, joka alkaa @-merkillä. 

Tagaaminen eli toisen Instagram profiilin mainitseminen postauksessa @-merkkiä käyttäen. 

DM (Direct Message) eli yksityisviesti, jonka avulla seuraajasi voivat viestiä sinulle päin ja sinä voit vastata.

Seuraajat ovat henkilö-, yritys- tai sisällöntuottajaprofiileja, jotka ovat päättäneet seurata Instagram profiiliasi.

Tykkäykset ovat postauksesi nähneiden reaktioita julkaisuusi. Tykkääminen tehdään painamalla sydämen kuvaa postauksen kohdalta.

Kommentointi postauksiin lisää postauksen levikkiä, sillä sosiaalisen median alustat on rakennettu merkityksellistä vuorovaikutusta varten.

Linkki biossa on postauksissa usein käytetty maininta, jolla tarkoitetaan profiilin linkkiä. Instagramiin voi laittaa ainoastaan yhden klikattavan linkin (paitsi mainoksiin).

Orgaaninen kasvu tarkoittaa Instagramin seuraajamäärän kasvattamista ilman maksettua mainontaa.

Kohokohdat ovat profiilin alle tallennettuja tarinoita.

Instagram profiili @digikoutsi

Instagram työkalut

Instagramia käytetään pääsääntöisesti mobiilisovelluksena. Etenkin yrityskäytön helpottamiseksi Instagramin käyttöön on kehitetty erilaisia työkaluja, joiden avulla sisällöntuotanto, ajastaminen ja postaaminen tietokoneella on mahdollista. 

Canva

Luo näyttäviä tekstikaruselleja ja hyödynnä valmiita mallipohjia postauksiin ja tarinoihin.

Instagram Creator Studio

Julkaise ja ajasta postauksia helposti tietokoneella. Creator Studion avulla tutustut helposti yritysprofiilin kävijätietoihin.

Facebook Business Manager

Toteuta Instagramiin maksetun mainonnan kampanjat tutussa Business Manager työkalussa. Saat kattavat raportit mainonnan tehosta.

Tag Finder

Hashtagien etsimisen avuksi silloin, kun haluat ideoita sopivista hashtageista tiettyihin aiheisiin liittyen.

Later

Työkalu auttaa fiidin visuaalisessa suunnittelussa ja saat ajastettua Instagram postaukset Laterin avulla.

EmojiPedia

Emojit rikastavat Instagram viestintää. EmojiPediasta löydät helposti emojit, joista valita sopivat yrityksesi viestiä korostamaan.

Instagram kuvakoot

Postaukset

  • Neliökuva tai video: 1080 x 1080 px (JPG / PNG /MP4)
  • Vaakakuva tai video: 1080 x 608 px (JPG / PNG /MP4)
  • Pystykuva tai video: 1080 x 1350 px (JPG / PNG /MP4)

Tarinat

  • Pystykuva tai video: 1080 x 1920 px (JPG /MP4)
  • Kohokohtakansion kuva: neliökuva esim: 500 x 500 px (jpg)

Profiili

  • Profiilikuva: 180 x 180 px (jpg)

Instagram mainonta

Instagram on Facebookin omistama alusta, joten voit hyödyntää Instagram mainonnan tekemiseen järeää mainonnan työkalua: Facebook Business Manageria. Business Managerin avulla valitset mainoskampanjan tavoitteen, kohdistat mainoksen sopivalle kohderyhmälle, luot mainoksen ja mittaat mainoksen onnistumista raporttien avulla. Vielä enemmän dataa saat kerättyä liittämällä Facebook Pikselin verkkosivuillesi ja käyttämällä siitä saatavaa tietoa mainonnan optimoinnissa.

Mainonnan tavoitteet Instagramissa

Mainonnan tavoitteen valinnalla autat Instagramin mainosalustalla olevaa tekoälyä auttamaan mainoskampanjan tavoitteiden täyttämisessä. Tavoitteet ovat yllättävän tehokkaita keskittymään siihen mitä halutaan, joten valitse viisaasti.

Tietoisuus

Haluatko näyttää mainostasi mahdollisimman monelle, kerryttää seuraajia tai saada tykkäyksiä ja kommentteja postaukseen? Silloin tietoisuustason kampanja on sopiva valinta.

Harkinta

Haluatko kotisivuillesi lisää kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi? Tai ovatko konversiomääräsi niin pienet, ettet voi hyödyntää konversioita tavoitteina? Silloin kävijäliikenne voi olla sopiva tavoite kampanjallesi.

Konversiot

Mainonnan tavoitteeksi voit asettaa konversion, joka voi olla esimerkiksi verkkokaupasta osto, ostoskoriin lisääminen, uutiskirjeen tilaus tai lomakkeen lähettäminen. Mainosalusta yrittää parhaansa mukaan etsiä näihin konversioihin sopivia henkilöitä.

Mainonnan kohdentaminen Instagramissa

Sijainti

Voit käyttää sijaintia mainonnan kohdistuksessa rajaamalla mainoksen näkymään paikallisesti, koko maahan tai tehdä maailman laajuista mainontaa. Voit myös kohdistaa mainoksen sijainnissa asuville tai vieraileville käyttäjille.

Demografiset tiedot

Voit kohdistaa tai rajata mainontaa iän, sukupuolen ja käyttäjän kielen mukaan.

Kiinnostus ja käyttäytyminen

Voit kohdistaa mainontaa tiettyjen kiinnostuksen kohteiden mukaan esim. urheilu tai käyttäytymisen perusteella, kuten online ostaminen

Näköisyleisöt

Voit luoda samankaltaisia yleisöjä mainoksen kohderyhmäksi esimerkiksi verkkokaupan ostajista, tietyn verkkosivun katsojista tai videon katselijoista.

Mainostyypit

Mainonnan tehon mittaaminen Instagramissa

Mainosalustan raportit

Instagram mainoksen onnistumisesta saat hyvää tietoa mainonnan alustan raporteista, jos teet mainontaa Facebook Business Manager työkalun avulla.

  • CPM kertoo kuinka kallista on näyttää mainosta valitsemallesi kohderyhmälle eli paljon maksat mainosnäytöistä tuhatta näyttökertaa kohti
  • CTR eli klikkausprosentti kertoo kuinka kiinnostava mainoksesi on kohderyhmälle
  • CPC kertoo kuinka paljon maksat yhdestä kävijästä, joka klikkaa mainoksestasi kotisivuillesi

Facebook pikseli

Jos olet asentanut kotisivuillesi tai verkkokauppaasi Facebook pikselin eli Facebookin maksuttoman analytiikan koodin, pystyt keräämään tietoa myös verkkosivuillasi tapahtuvista tapahtumista. Näin saat kohdistettua jatkossa mainontaa tuloksellisemmin.

  • Aloitussivun näyttöjen avulla voit vähentää virheklikkausten määrää mainonnassa
  • Konversioiden eli verkkokaupan myyntien mittaaminen onnistuu mainonnan alustalla
  • Mainonnan alustan tekoälyn hyödyntäminen uusien asiakkaiden etsimisessä: konversio-tapahtumalle optimointi tai näköisyleisöjen luonti verkkosivuvierailujen perusteella
  • Uudelleen mainonta verkkosivuston kävijöille

Google Analytics ja UTM-parametrit

Mainonnan alustan raporttien lisäksi haluat seurata Instagram-mainonnasta tulleiden kävijöiden käyttäytymistä kotisivuillasi tai verkkokaupassasi. 

  • Liitä maksuton Google Analytics verkkosivuillesi
  • Käytä mainoksen linkissä UTM-parametreja, joiden avulla saat siirrettyä tarkempaa tietoa mainoskampanjasta Google Analyticsiin

Maksuttomat laskurit mainosbudjetin ja mainonnan tuoton suunnitteluun: Mainonnan suunnittelun laskurit

Verkkomainonnan mittarit: CPM, CTR, CPC, CVR, CPA ja ROI

Tarvitsetko apua Instagram markkinoinnissa?

Haluaisitko oppia markkinoimaan yritystäsi Instagramissa? Julkaisen syksyllä 2020 verkkokurssin Instagram-markkinoinnista, jossa käydään läpi seuraavat asiat:

  • Kiinnostavan yritysprofiilin perustaminen
  • Asiakkaan vieminen kohti ostoa sisältöjen avulla
  • Mitattavan mainonnan toteuttaminen Instagramissa
  • Instagramin toimintojen hallinta yrityksen tarpeisiin

Haluan saada tiedon sähköpostitse, kun verkkokurssi on valmis!

Kati Kärki digimarkkinoija ja kotisivujen tekijä

Kiitos, kun jaat:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
WhatsApp
Sähköposti