Instagram markkinointi
Instagramin reipas kasvuvauhti on saavuttanut hyvin Facebookin käyttäjämääriä. Instagram on laajentunut nuorten suosimasta alustasta työikäisiin ja alustalla onkin jo hyvä ostovoima yritysten tarpeisiin. Yritys voi hyödyntää alustaa kasvattamalla orgaanisesti seuraajia ja tekemällä maksettua mainontaa. Jotta voit hyödyntää Instagramia tehokkaasti markkinoinnissa, on sinun tunnettava alustan erityispiirteet.
Lukuja Instagramin käytöstä
Instagramin käyttäjistä
löysi uusia tuotteita Instagramista
Instagramin käyttäjistä
seuraa ainakin yhtä yritystä Instagramissa
Kuinka Instagram toimii?
Instagramiin postataan visuaalista sisältö (esim. kuvat ja videot), jotka järjestetään avainsanojen eli hashtagien avulla tekstikuvauksessa. Käyttäjät löytävät postauksia mielenkiintonsa mukaan tuotetun tutki-osion avulla tai hakemalla hashtageja. Instagram tiliä seuraavat käyttäjät näkevät osan seurattaviensa postauksista koti-näkymän fiidissä ja tarinat löytyvät saman näkymän yläreunasta. Näin seuraajat pysyvät ajan tasalla esimerkiksi seuraamansa yrityksen julkaisuista.

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.Henkilön Kati Kärki | Digimarkkinointi (@digikoutsi) jakama julkaisu
Kuinka hyödyntää Instagram liiketoiminnassa
Instagram markkinoinnissa menestyminen alkaa asiakkaan tarpeiden ymmärtämisestä, laadukkaan ja asiakkaalle merkityksellisen sisällön tuottamisesta ja luottamuksen ja vuorovaikutuksen rakentamisesta. Onnistumiset alustalla on helppo monistaa maksetun mainonnan avulla Facebookin valtavalla kokemuksella rakentamassa mainosverkostossa, johon myös Instagram kuuluu.
- Kohderyhmän määrittely: ketä tavoittelet Instagramissa
- Millaisia hashtageja eli kiinnostuksen kohteita kohderyhmäsi seuraa
- Sopiva sisältö ostopolun eri vaiheisiin: kiinnostuksen herättäminen, vuorovaikutuksen rakentaminen, ostoon kannustaminen
- Onnistuneen sisällön skaalaaminen maksetun mainonnan avulla
Instagram sisältötyypit
Kuvapostaukset
Kuvapostauksessa on yksi kuva ja sen alla postausteksti ja hashtagit eli asiasanat. Kuvapostauksen tekstikuvaukseen voit laittaa emojeja.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.Henkilön Kati Kärki | Digimarkkinointi (@digikoutsi) jakama julkaisu
Karusellijulkaisu
Karusellijulkaisuun voit laittaa korkeintaan 10 kuvaa, joita käyttäjä voi selata kuten dioja.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.Henkilön Kati Kärki | Digimarkkinointi (@digikoutsi) jakama julkaisu
Videot
Voit julkaista videopostauksia suoraan fiidiin, jolloin ne voivat olla korkeintaan minuutin mittaisia. Pidemmät videot voit julkaista IGTV:n puolelle. Instagramissa on myös mahdollista tehdä livelähetyksiä eli suoratoistaa videokuvaa.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.Henkilön Kati Kärki | Digimarkkinointi (@digikoutsi) jakama julkaisu
Tarinat
Tarinat ovat 24-tuntia näkyvillä olevia pystysuuntaisia julkaisuja. Tarinoihin voit lisätä kuvan, videon ja tekstin lisäksi interaktiivisia elementtejä, kuten kyselyitä, äänestyksiä tai kysymyksiä. Tarinat voit tallentaa halutessasi kohokohdiksi profiilin alle.
Milloin Instagram toimii markkinointikanavana?
Instagram toimii markkinointikanavana silloin, kun yrityksen kohderyhmä on tavoitettavissa alustalta ja asiakkaalle pystytään tuottamaan merkityksellistä visuaalista sisältöä, joka edistää yrityksen tavoitteita.
- Monille verkkokaupoille Instagram on loistava markkina esitellä tuotevalikoimaa ja tehdä kauppaa
- Instagram tarinat ovat loistava mahdollisuus kerätä myyntiin liidejä interaktiivisten ominaisuuksiensa avulla
- Minuutin mittaiset videot antavat mahdollisuuden avata tuotteen käytännön hyödyt
- Instagram ei ole pelkästään kauniita kuvia, vaan hyvä mahdollisuus tuoda esille osaamista tekstikarusellien muodossa
Instagram sanasto
Bio eli lyhyt esittelyteksti profiilissa.
Fiidi (feed) on postauksista koostuva ruudukko.
Hashtag eli avainsana, jonka edessä on #-merkki. Instagram postaukset on jaoteltu hashtagien mukaan.
Tagi eli toisen Instagram profiilin käyttäjänimi, joka alkaa @-merkillä.
Tagaaminen eli toisen Instagram profiilin mainitseminen postauksessa @-merkkiä käyttäen.
DM (Direct Message) eli yksityisviesti, jonka avulla seuraajasi voivat viestiä sinulle päin ja sinä voit vastata.
Seuraajat ovat henkilö-, yritys- tai sisällöntuottajaprofiileja, jotka ovat päättäneet seurata Instagram profiiliasi.
Tykkäykset ovat postauksesi nähneiden reaktioita julkaisuusi. Tykkääminen tehdään painamalla sydämen kuvaa postauksen kohdalta.
Kommentointi postauksiin lisää postauksen levikkiä, sillä sosiaalisen median alustat on rakennettu merkityksellistä vuorovaikutusta varten.
Linkki biossa on postauksissa usein käytetty maininta, jolla tarkoitetaan profiilin linkkiä. Instagramiin voi laittaa ainoastaan yhden klikattavan linkin (paitsi mainoksiin).
Orgaaninen kasvu tarkoittaa Instagramin seuraajamäärän kasvattamista ilman maksettua mainontaa.
Kohokohdat ovat profiilin alle tallennettuja tarinoita.

Instagram työkalut
Instagramia käytetään pääsääntöisesti mobiilisovelluksena. Etenkin yrityskäytön helpottamiseksi Instagramin käyttöön on kehitetty erilaisia työkaluja, joiden avulla sisällöntuotanto, ajastaminen ja postaaminen tietokoneella on mahdollista.
Canva
Instagram Creator Studio
Facebook Business Manager
Tag Finder
Later
EmojiPedia
Instagram kuvakoot
Postaukset
- Neliökuva tai video: 1080 x 1080 px (JPG / PNG /MP4)
- Vaakakuva tai video: 1080 x 608 px (JPG / PNG /MP4)
- Pystykuva tai video: 1080 x 1350 px (JPG / PNG /MP4)
Tarinat
- Pystykuva tai video: 1080 x 1920 px (JPG /MP4)
- Kohokohtakansion kuva: neliökuva esim: 500 x 500 px (jpg)
Profiili
- Profiilikuva: 180 x 180 px (jpg)
Instagram mainonta
Instagram on Facebookin omistama alusta, joten voit hyödyntää Instagram mainonnan tekemiseen järeää mainonnan työkalua: Facebook Business Manageria. Business Managerin avulla valitset mainoskampanjan tavoitteen, kohdistat mainoksen sopivalle kohderyhmälle, luot mainoksen ja mittaat mainoksen onnistumista raporttien avulla. Vielä enemmän dataa saat kerättyä liittämällä Facebook Pikselin verkkosivuillesi ja käyttämällä siitä saatavaa tietoa mainonnan optimoinnissa.
Mainonnan tavoitteet Instagramissa
Mainonnan tavoitteen valinnalla autat Instagramin mainosalustalla olevaa tekoälyä auttamaan mainoskampanjan tavoitteiden täyttämisessä. Tavoitteet ovat yllättävän tehokkaita keskittymään siihen mitä halutaan, joten valitse viisaasti.
Tietoisuus
Haluatko näyttää mainostasi mahdollisimman monelle, kerryttää seuraajia tai saada tykkäyksiä ja kommentteja postaukseen? Silloin tietoisuustason kampanja on sopiva valinta.
Harkinta
Haluatko kotisivuillesi lisää kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi? Tai ovatko konversiomääräsi niin pienet, ettet voi hyödyntää konversioita tavoitteina? Silloin kävijäliikenne voi olla sopiva tavoite kampanjallesi.
Konversiot
Mainonnan tavoitteeksi voit asettaa konversion, joka voi olla esimerkiksi verkkokaupasta osto, ostoskoriin lisääminen, uutiskirjeen tilaus tai lomakkeen lähettäminen. Mainosalusta yrittää parhaansa mukaan etsiä näihin konversioihin sopivia henkilöitä.
Mainonnan kohdentaminen Instagramissa
Sijainti
Voit käyttää sijaintia mainonnan kohdistuksessa rajaamalla mainoksen näkymään paikallisesti, koko maahan tai tehdä maailman laajuista mainontaa. Voit myös kohdistaa mainoksen sijainnissa asuville tai vieraileville käyttäjille.
Demografiset tiedot
Voit kohdistaa tai rajata mainontaa iän, sukupuolen ja käyttäjän kielen mukaan.
Kiinnostus ja käyttäytyminen
Voit kohdistaa mainontaa tiettyjen kiinnostuksen kohteiden mukaan esim. urheilu tai käyttäytymisen perusteella, kuten online ostaminen
Näköisyleisöt
Voit luoda samankaltaisia yleisöjä mainoksen kohderyhmäksi esimerkiksi verkkokaupan ostajista, tietyn verkkosivun katsojista tai videon katselijoista.
Mainostyypit
- Kuvamainokset (neliö tai vaaka)
- Tarinamainokset (pysty)
- Videomainokset (neliö tai vaaka 120 sekuntia)
- Karusellimainokset (neliö kuva tai video)
- Kokoelmamainokset (kuva, video, tuotekuvat)
- Tutki-osion mainokset
Mainonnan tehon mittaaminen Instagramissa
Mainosalustan raportit
Instagram mainoksen onnistumisesta saat hyvää tietoa mainonnan alustan raporteista, jos teet mainontaa Facebook Business Manager työkalun avulla.
- CPM kertoo kuinka kallista on näyttää mainosta valitsemallesi kohderyhmälle eli paljon maksat mainosnäytöistä tuhatta näyttökertaa kohti
- CTR eli klikkausprosentti kertoo kuinka kiinnostava mainoksesi on kohderyhmälle
- CPC kertoo kuinka paljon maksat yhdestä kävijästä, joka klikkaa mainoksestasi kotisivuillesi
Facebook pikseli
Jos olet asentanut kotisivuillesi tai verkkokauppaasi Facebook pikselin eli Facebookin maksuttoman analytiikan koodin, pystyt keräämään tietoa myös verkkosivuillasi tapahtuvista tapahtumista. Näin saat kohdistettua jatkossa mainontaa tuloksellisemmin.
- Aloitussivun näyttöjen avulla voit vähentää virheklikkausten määrää mainonnassa
- Konversioiden eli verkkokaupan myyntien mittaaminen onnistuu mainonnan alustalla
- Mainonnan alustan tekoälyn hyödyntäminen uusien asiakkaiden etsimisessä: konversio-tapahtumalle optimointi tai näköisyleisöjen luonti verkkosivuvierailujen perusteella
- Uudelleen mainonta verkkosivuston kävijöille
Google Analytics ja UTM-parametrit
Mainonnan alustan raporttien lisäksi haluat seurata Instagram-mainonnasta tulleiden kävijöiden käyttäytymistä kotisivuillasi tai verkkokaupassasi.
- Liitä maksuton Google Analytics verkkosivuillesi
- Käytä mainoksen linkissä UTM-parametreja, joiden avulla saat siirrettyä tarkempaa tietoa mainoskampanjasta Google Analyticsiin
Maksuttomat laskurit mainosbudjetin ja mainonnan tuoton suunnitteluun: Mainonnan suunnittelun laskurit

Tarvitsetko apua Instagram markkinoinnissa?
Haluaisitko oppia markkinoimaan yritystäsi Instagramissa? Julkaisen syksyllä 2020 verkkokurssin Instagram-markkinoinnista, jossa käydään läpi seuraavat asiat:
- Kiinnostavan yritysprofiilin perustaminen
- Asiakkaan vieminen kohti ostoa sisältöjen avulla
- Mitattavan mainonnan toteuttaminen Instagramissa
- Instagramin toimintojen hallinta yrityksen tarpeisiin
Haluan saada tiedon sähköpostitse, kun verkkokurssi on valmis!

Kiitos, kun jaat: