Asiakas tekee yhä useammin ostopäätöksen verkossa, minkä vuoksi yrityksesi kotisivut ovat tekemisissä asiakkaiden kanssa ennen kuin pääset itse puhumaan heille. Verkossa pitää siis pystyä palvelemaan asiakasta ja esittelemään tuotteen hyötyjä ja erottuvuutta kilpailusta, jotta olet mukana tässä asiakkaan tekemässä esikarsinnassa.
Tuottavat kotisivut onnistuvat palvelemaan asiakasta ja tuovat siten kauppaa yrityksen kassaan. Nettisivujen myyntikykyä on helppo mitata ja parantaa tavoitteellisesti.
Ennen kuin lähdet tavoittelemaan myynnin kasvua verkosta, on syytä huomioida, että kotisivujen tekniikka, turvallisuus, ulkoasu ja toiminnallisuudet ovat tätä päivää. Näin et kadota arvokkaita asiakkuuksia matkan varrella.
Seuraavaksi käyn läpi 7 kokonaisuutta, joiden tulisi olla kunnossa kotisivuilla vuonna 2020.

Tuottavat kotisivut tekevät myyntiä
Miksi yritykselläsi on kotisivut? Toteuttavatko verkkosivusi yrityksen strategiaa? Nyt on hyvä hetki pysähtyä miettimään miten kotisivusi palvelevat yritystäsi tällä hetkellä. Ja etenkin miten ne voisivat jatkossa toteuttaa paremmin liiketoiminnallisia tavoitteita.
Yrityksesi tavoitteet voivat liittyä myyntiin ja asiakashankintaan, rekrytointiin tai tuotannollisiin tavoitteisiin. Nettisivut tulisi rakentua näiden tavoitteiden ympärille tukemaan mitattavasti uusasiakashankintaa, sopivien työntekijöiden etsintää tai palvelemaan tehtaalta tilaavaa jälleenmyyjää.
Näin nettisivut auttavat myynnissä ja asiakashankinnassa
Jaa ensiksi yrityksen vuotuiset myyntitavoitteet maksuttoman Myynnin tavoitelaskurin avulla asiakasmääriksi ja edelleen nettisivujen kävijämääriksi. Alla olevan esimerkin yritys tarvitsee 75000 kävijää vuodessa kotisivuilleen, joista 2,5 prosenttia muuttuu ostajiksi tuoden liikevaihtoa 225000 euroa.
Suurin osa kävijöistä tulee kotisivuille hakukoneiden kautta ilman maksettua mainontaa. Hakukoneoptimointia hyödyntäen nettisivuille on tuotettu hyvää asiakkaalle olennaista sisältöä, joka yhdistyy mm. Googlen kautta tehtyihin hakuihin.

Kotisivut tarjoavat hyvää sisältöä myös sosiaalisen median kautta tavoitetuille kävijöille. Hyvien kotisivujen avulla saadaan muutettua myös maksetulla mainonnalla saatua kävijävirtaa asiakkuuksiksi kannattavasti.
Tuottaville kotisivuille on määritelty myös ansaintalogiikka, jonka avulla kävijöistä saadaan ostajia. Yhdelle yritykselle se voi tarkoittaa sähköpostilistan kerryttämistä, minkä johdosta asiakas pääsee tutustumaan yritykseen ja tekemään ostopäätöksen luottamuksen rakennuttua. Toisella yrityksellä voi olla verkkokauppa, joka muuttaa ensi kävijän muistuttavan mainonnan avulla ostajaksi. Ja kolmas yritys voi tuottaa asiakkaalle edelleen parhaiten lisäarvoa vastaamalla verkkosivujen kautta saatuun asiakkaan yhteydenottoon.
Verkkosivun menestyksen mittaaminen on helppoa
Mittaathan kotisivujesi menestymistä, jotta tiedät mikä toimii ja voit parantaa jatkossa suoritusta. Mitattujen lukujen avulla voit myös helposti suunnitella myynnin edistämistä tai jakaa seuraavan vuoden myyntitavoitteet markkinointitoimenpiteiksi.
Mittaamista varten tarvitset nettisivuillesi analytiikan esim. maksuton Google Analytics. Nettisivuille asennettuna Google Analytics seuraa muun muassa palaavien ja uusien kävijöiden määriä, selailun kestoa ja suosituimpia sivuja.
Jotta voit helposti seurata tavoitteita, kuten lomakkeiden lähettämisiä tai sähköpostilistalle liittymistä voit perustaa ne analytiikkaan tavoitteiksi.
Seuraathan ainakin näitä mittareita kotisivuistasi
- kävijämäärät?
- suosituimmat laskeutumissivut?
- mistä kävijät tulevat kotisivuillesi (hakukoneista, somesta, suoraan kirjoittamalla verkkosivusi osoitteen, maksetusta mainonnasta)?
- millä hakusanoilla kävijät tulevat kotisivuillesi?
- kuinka moni prosentti kävijöistä täyttää tavoitteen eli jättää yhteystietonsa, tilaa uutiskirjeen tai tekee oston?
- mikä on asiakkaasi keskiosto?
- kuinka paljon on asiakkuuden elinkaaren arvo (LTV)?
- kuinka paljon sinun tulisi saada kävijöitä, jotta myyntitavoitteet täyttyisivät tämän hetkisellä konversioprosentilla?
- mistä lähteistä suunnittelet saavasi nämä kävijät?
- paljon joudut käyttämään rahaa mainontaan, jotta saat yhden asiakkaan?
Asiakas kotisivujen keskiöön
Mitkä asiakkaat tuovat kassaasi eniten rahaa? Miten olet huomioinut näiden asiakkaiden tarpeet verkkosivuillasi? Myyntien perusteella sinulla on varmasti hyvä käsitys ihanne asiakkaastasi. Miksi hän ostaa juuri sinulta? Mihin ongelmiin tuotteesi tarjoaa hänellä ratkaisun? Jotta voisit palvella paremmin näitä asiakkaita, niin varmista, että tarjoat sopivaa sisältöä kaikkiin asiakkaan ostopolun vaiheisiin.
Asiakkaan ostopolku
Tietoisuus – asiakkaan ongelma alkaa hahmottua
- miten asiakkaan ongelma ilmenee?
- millä hakusanoilla hän hakee Googlesta apua ongelmaansa?
- voit tuottaa sisältöä, joka auttaa asiakasta ongelman kanssa, kuten blogi-teksti, joka löytyy hakukoneesta ongelmaan apua etsivälle
Harkinta – vaihtoehtoja ongelman ratkaisuun
- asiakas vertailee tuotettasi ja kilpailijan tuotteeseen tai kokonaan vaihtoehtoiseen tapaan ratkaista ongelmansa
- kerro kenelle tuotteesi sopii ja miten erotut kilpailijoista
- kerro kenelle tuotteesi ei sovi, sillä haluat vain tyytyväisiä asiakkaita
- tuo esille asiakastarinoita, jotka kertovat miten tuotteesi on auttanut muita samassa tilanteessa olevia asiakkaita
- kuinka paljon asiakas saa arvoa tuotteesta pyytämääsi hintaa vastaan
Ostopäätöksen tekeminen
- Mitkä asiat auttavat asiakasta ostopäätöksen tekemisessä?
- Tarjoatko tuotetakuun, tyytyväisyystakuun tai huoltopalvelua? Muista tuoda nämä asiat esille.
- Onko maksaminen tehty helpoksi asiakkaalle tai tarjoatko maksuaikaa?
- Osallistuuko ostopäätöksen tekoon joku muu henkilö? Huomioi tämä myös sisällössäsi.
- Voitko vastata yleisimpiin kysymyksiin nettisivun sisällöillä tai palvella chatissä?
Tyytyväinen asiakas
- Olethan huomioinut myös ostaneet asiakkaasi sisällöissäsi?
- Voitko auttaa heitä hyödyntämään tuotettasi paremmin, pidentämään tuotteen kestoa tai tarjota nopeaa asiakaspalvelua sopivissa kanavissa?
- Tee asiakkaasi onnistumisista uusia asiakastarinoita
Kotisivujen tekniikka kuntoon
Kotisivujen tekniikka on kehittynyt hyvää vauhtia ja edullisen tai ilmaisen tekniikan vuoksi kilpailu on kiristynyt. Kilpailijoiden nettisivut alkavat olla hyvässä kunnossa ja tämä näkyy etenkin kilpailussa hakukonenäkyvyydestä.
Tekniikka kannattaa laittaa kuntoon, jottei se ainakaan vähennä arvokkaita kävijöitä sivuiltasi. Tekniset ratkaisut, jotka helpottavat tässä kilpailussa ovat saatavilla palvelimen tarjoajaltasi tai nettisivualustan toiminnnallisuuksista muun muassa lisäosien muodossa.
Nopeasti latautuvat sivut palvelevat paremmin
Latautumisnopeudella on suuri merkitys verkkosivusi kävijöille. Hitaat sivut karkottavat kävijöitä. Verkkosivujen latautumisnopeudelle on tehtävissä paljon toimenpiteitä, kuten kuvien tiedostokoon pienentäminen ja välimuistin hyödyntäminen. Nopeus kannattaa siis testata ja arvioida voisiko sitä parantaa.
Voit testata kotisivusi nopeuden seuraavilla työkaluilla: Google Page Speed Insights tai GT-metrix. Saat samalla hyviä vinkkejä suorituskyvyn parantamiseen. Huomaa, että sivun latautumisnopeus on erilainen hyvällä nettiyhteydellä tietokoneella, kuin puhelimella tai tabletilla hitaamman verkkoyhteyden kautta.
Mobiiliystävällisillä kotisivuilla palvelet kävijät laitteesta riippumatta
Nettiä selataan paljon puhelimella, joten toinen ehdottomasti kuntoon laitettava asia kotisivuilla on mobiiliystävällisyys. Mobiiliystävälliset sivut ovat responsiiviset eli sama verkkosivu mukautuu eri laitteiden näytön leveyteen.
Puhelimet ja tabletti-laitteet huomioivissa kotisivuissa kuvat ja tekstit ovat helposti luettavissa, napit ja linkit helposti painettavissa myös kosketusnäytöllä ja sivut näyttävät hyviltä laitteesta riippumatta.

Puhelimella selaavia varten kannattaa lisätä puhelinnumeroihin soittopainikkeet (call button), jolloin puhelun voi aloittaa suoraan painamalla nettisivuilta löytyvää puhelinnumeroa.
Googlen mobiililaitesoveltuvuustestillä voit testata onko verkkosivusi mobiiliystävällinen.
Nettisivujen ulkoasun päivitys tälle vuosikymmenelle
Nettisivujen ulkoasu viestii kävijälle yrityksen laatumielikuvasta. Ulkoasun avulla erotutaan myös kilpailijoista ja rakennetaan omaa brändiä. Ilmeen freesaaminen on helppoa, kun sen tekee yhtenäistämällä käytettäviä värejä ja muuttamalla fontteja.
Harmoninen ulkoasu väreillä
Joskus käytetyt värisävyt saavat verkkosivun näyttämään vanhemmalta, kuin on tarkoitus. Värien vaihtaminen teksteihin ja nappeihin on helppoa. Harmonisen värisuunnittelun tueksi on loistavia työkaluja tarjolla.
Jos sinulla on jokin hyvä kuva, josta haluat ottaa värisävyt kotisivujesi teksteihin, painikkeisiin tai ikoneihin, käytä silloin tätä Canvan värien poiminta -työkalua.

Kun haluat kasata yhteen sointuvan väripaletin vaikka logosi väristä lähtöisin, tutustu silloin Adobe Kulerin väriympyrä -työkalua.


Voit hakea myös inspiraatiota suosituimmista Coloors.co:n väripaleteista.

Fonteilla persoonallisuutta nettisivuihin
Fonteilla saat myös nopeasti päivitettyä sivusi ulkonäköä. Monilla verkkosivuilla on helppo hyödyntää maksutonta Google Fontsin fonttivalikoimaa.
Älä kuitenkaan innostu liikaa. Käytä yhtä tai ihan korkeintaan kahta fonttia sivuillasi ja pitäydy fonteissa, jotka ovat helppolukuisia ja tarkista, että ääkköset näyttävät hyviltä.
Vältä kuvakarusellia
Kolmas ulkoasuvinkki koskee kuvakarusellia, joita on pitkään käytetty etusivun yläosassa. Suosittelen nimittäin harkitsemaan kuvakarusellista luopumista. Kuvakarusellin sijaan etusivun yläosioon pystytään monesti valitsemaan tärkein tavoite tai ajankohtaisin viesti, joka on helposti silmäiltävissä heti sivulle tultua.
Monet kävijät eivät välttämättä jää odottelemaan kuvakarusellin pyörimistä vaan rullaavat sivua nopeasti alas päin. Isot karusellin kuvat voivat jonkin verran myös hidastaa sivun latautumista. Mieti siis olisiko aika siirtyä kuvakarusellista eteen päin.
Turvallisuus ja tietosuoja ajan tasalle
Hakkeroidut nettisivut voivat aiheuttaa paljon tuhoa yrityksen maineelle ja kassavirralle. Hakkeri voi poistaa sisältöä, asentaa haittaohjelmia nettisivujen koodiin tai päästä käsiksi asiakkaiden tietoihin. Yrityksen kannattaa siis huomioida turvallisuuden perusperiaatteet, kuten vahvat salanat, tietoturvapäivitykset ja varmuuskopiointi. Näiden lisäksi on myös syytä tehdä riskiarvio kotisivujen sisällöstä ja panostaa tarvittaessa turvallisuuteen esim. lisäosien antaman lisäsuojan avulla.
Tee aina tietoturvapäivitykset
Turvallisuus on tärkeä ominaisuus kotisivuissa. Suuri osa kotisivujen hakkeroinneista tapahtuu, jos kotisivun taustalla olevia ohjelmistoja, lisäosia tai teemoja ei ole päivitetty uusimpaan ja turvallisimpaan versioon. Monet palvelimet tarjoavat onneksi nykyisin mahdollisuuden automatisoida suurimman osan päivityksistä palvelintasolla.
Ota käyttöön palvelintasolta automaattiset päivitykset julkaisujärjestelmään ja sen teemoihin ja lisäosiin. Näin säästät aikaa ja nettisivusi pysyvät paremmin suojassa. Varaudu kuitenkin tekemään suurimmat versiopäivitykset, jotka sisältävät enemmän muutoksia manuaalisesti.
Säännöllinen varmuuskopio talteen automaattisesti
Myös säännöllinen varmuuskopiointi palvelintasolla säästää aikaa ja auttaa silloin, kun nettisivuissa on mennyt jokin vikaan joko lisäosien tai teeman yhteensopimattomuuden tai hakkeroinnin vuoksi.
Ota välillä varmuuskopio talteen myös palvelinympäristön ulkopuoliseen tallennustilaan, niin työsi on aivan varmassa tallessa.
SSL-varmenne käyttöön
Nykyaikaisilla kotisivuilla yksi turvallisuuteeen vaikuttava tekijä on SSL-varmenne (tai TLS-varmenne), jonka avulla sivusto voi käyttää turvallisempaa https-muotoa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yhteys asiakkaan ja nettisivun välissä on salattu, jolloin ulkopuoliset eivät pääse niin helposti esim. lähetettäviin lomaketietoihin käsiksi. Verkkokaupalle SSL-varmenne on jo pakollinen.
Muista tehdä https-ohjaus SSL-varmenteen asennuksen jälkeen, jotta käyttäjät eivät pääse suojaamattomille http-muotoisille sivuille. Https-ohjaus on helppo tehdä palvelintasolla ilman lisäosaa.
Miksi SSL-varmenne kannattaa ottaa käyttöön 2020?
- lisää turvallisuutta palvelimen ja käyttäjän välisessä viestinnässä, kuten lomakkeiden lähetyksessä
- verkkokaupalle SSL-varmenne on välttämätön rahaliikenteen vuoksi
- hakukoneet arvostavat enemmän sivuja, jotka käyttävät SSL-varmennetta
- monet selaimet varoittavat sivuista, joilla ei ole varmennetta
- SSL-varmenne on edullinen hankkia nettisivuille, jotkin palvelimet tarjoavat sen maksutta käyttöösi

Haluatko palvelimen, joka tarjoaa SSL-varmenteen, varmuuskopioinnin ja automaattiset päivitykset. Lue lisää Webhotellin valinnasta yrityksen tarpeisiin.
Tietosuojaseloste verkkoon
GDPR (General Data Protection Regulation) eli yleinen tietosuoja-asetus on tullut voimaan 2018. Asetuksen tarkoituksena on henkilötietojen suojaaminen, omien tietojen hallintaoikeuden parantaminen ja tietosuojakäytäntöjen yhtenäistäminen EU:n tasolla.
Yrityksen kilpailukyvyn kannalta henkilötietojen käsittely ja suojaaminen kannattaa miettiä kuntoon, jotta henkilötietojen käsittely on sujuvaa, sisältää mahdollisimman vähän riskejä ja täyttää tietosuoja-asetuksen vaatimukset.
Huomioi ainakin seuraavat tietosuojaan vaikuttavat asiat
- mitä henkilötietoja yritys kerää ja käsittelee?
- mihin tarkoitukseen tietoja kerätään (asiakasrekisteri, työntekijärekisteri, suoramarkkinointi)?
- mihin kaikkialle henkilötietoja tallennetaan (sähköiset järjestelmät, paperit)?
- miten henkilötiedot pidetään suojassa?
- käsitteleekö henkilötietoja yrityksessä muutkin kuin omat työntekijät esim. tilitoimisto tai it-palveluiden tarjoaja?
- onko henkilötietojen käsittelyyn suostumus?
- kuinka pitkään henkilötietoja säilytetään?
- onhan henkilötietojen haltijan oikeudet huomioitu?
Keräätkö sivuillasi asiakastietoja sähköisen lomakkeen tai verkkokaupan avulla? Silloin kotisivuille kannattaa laittaa tietosuojaseloste, johon asiakkaat voivat tutustua ennen omien tietojensa lähetystä. Muista kerätä myös henkilön suostumus henkilötietojen käsittelyyn ennen henkilötietojen lähettämistä. Lisää tietoa yrityksen tietosuojatoimenpiteistä saat Euroopan Unionin verkkosivuilta.
Jatkuva kotisivujen kehitys tavaksi
Vuosikymmenen vaihtumisen myötä kannattaa ottaa tapoihinsa jatkuvan kehityksen malli verkkosivujen osalta. Tuottavat kotisivut ovat jo suurelle osalle yrityksistä koko markkinoinnin ja tuloksen teon ydin. Ne palvelevat asiakkaita 24/7 ja mahdollistavat tuloksellisen uusasiakashankinnan. Näin ollen kotisivut pitää olla hyvässä kunnossa aina.
Vinkkejä kotisivujen jatkuvaan kehitykseen
- valitse hyvä julkaisujärjestelmä esim. WordPress kotisivujen pohjaksi, jolloin uuden sisällön julkaisu on helppoa ja tekniikka pysyy ajantasalla hoitamalla tarjolla olevat päivitykset
- tee kehityssuunnitelma, jonka mukaan panostat nettisivuihin kuukausittain näin nettisivut pysyvät kilpailukykyisinä
- tarkkaile mitä arvoa tuovia toiminnallisuuksia nettisivuille on mahdollista saada uusien lisäosien muodossa
- vältä teemoja, joita ei päivitetä
- hyödynnä laajojen teemojen sijaan hyviä sivun rakennustyökaluja, kuten Elementor, joiden avulla pääset päivittämään sivujesi ulkoasua helposti tai rakentamaan sen näköisiä sivuja, kun on tarpeen

Yhteenveto
Kotisivut mahdollistavat yritykselle tuloksen teon verkossa, missä potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa, ratkaisevat ongelmiaan ja tekevät ostopäätöksen yhä useammin. Hyvien kotisivujen osallisuus tuloksen tekoon voidaan mitata ja sitä voidaan parantaa suunnitelmallisesti.
Varmista, että nämä asiat ovat yrityksesi kotisivuilla kunnossa 2020
- kotisivut toteuttavat yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita
- seuraat säännöllisesti analytiikasta, miten tavoitteet toteutuvat
- sisältö on tehty auttamaan asiakkaita eri myyntiputken vaiheissa
- sivut latautuvat nopeasti ja ovat mobiiliystävälliset
- ulkoasu on ammattimainen ja luo yhtenäisen kokonaisuuden
- verkkosivu on suojattu SSL-varmenteella
- tietoturvapäivitykset ja varmuuskopionti on automatisoitu
- tietosuoja on huomioitu yrityksessä
- tuottavista kotisivuista pidetään säännöllisesti huolta ja niitä kehitetään jatkuvasti, jotta pysytään mukana kilpailussa
Tarvitsetko kotisivut, joilla nämä liiketoiminnan kannalta olennaiset asiat ovat kunnossa? Lue lisää nettisivupaketista, jonka olen tehnyt yrityksen tarpeisiin. Menestystä kotisivujen kanssa!





