Ethän menetä rahaa tekemällä digimarkkinointi kuten printtiä? 7 virhettä, jotka voit välttää
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Ethän menetä rahaa tekemällä digimarkkinointia kuten printtiä? 7 digimarkkinoinnin virhettä, jotka voit jatkossa välttää

Saatat hyödyntää tehokkaasti printtimainonnan, mutta tunnethan digimarkkinoinnin toimintatavat, joiden avulla hyödynnät seuraavat digimarkkinoinnin hienoudet:

Mitattavuus: vain tekemällä mitattavaa mainontaa, josta jää dataa, pystyt parantamaan tuloksia ja muuttamaan yhden mainontaan sijoitetun euron kahdeksi, kolmeksi ja edelleen neljäksi euroksi.

Kustannustehokkuus: hyödyntämällä oikeita digityökaluja säästät aikaa ja rahaa ja rakennat yrityksellesi etumatkaa kilpailijoihin nähden.

Skaalattavuus: tekemällä järjestelmällistä mainonnan testaamista ja parantamista pystyt hyödyntämään kertynyttä tietoa ja monistamaan digimarkkinoinnin menestyksen verkkomainonnan alustoilla.

Seuraavaksi saat käytännön vinkkejä yleisimpien digimarkkinoinnin virheiden välttämiseksi.

Vältä digimarkkinoinnin 7 virhettä

Virhe 1: Postaat someen vain mainoksia

Postaatko somekanaviisi ainoastaan “osta, osta” -tyylistä sisältöä? Lehtimainonnassa yritykset ovat joutuneet tiivistämään viestinsä ja houkuttelemaan kävijät kaupoille tarjousten avulla. Älä kuitenkaan jää somekanavissasi tälle viestinnän tasolle. Facebook-sivun ja Instagram-yritysprofiilin viestinnässä voit rakentaa luottamusta tuleviin asiakkaisiisi pitkäjänteisemmin. 

Kuinka tehdä parempaa sisältöä?

  • Ruoki potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa sisällöllä, joka tuo esille miksi yrityksesi on olemassa ja minkä ongelman tai tarpeen tuotteesi ratkaisee.
  • Tuota kiinnostuneille arvokasta sisältöä esim. vinkkien tai oppaiden muodossa, jotta he pystyvät tekemään parempia tuotevalintoja tai hyödyntämään tuotteesi tehokkaammin.
  • Kerro kuinka erotut eduksesi muista markkinoilla olevista vaihtoehtoisista ratkaisuista ja kilpailijoista.
  • Rohkaise päätöksen teossa ja rakenna luottamusta asiakastarinoiden tai asiakkaiden julkaisemien sisältöjen avulla.
  • Käytä rohkeasti kuvia, videoita, tekstiä, emojeita, jotta saat selville mistä kohderyhmäsi pitää.
  • Ole helposti lähestyttävä tuomalla yrityksen henkilöitä ja arvoja esille päivittäisen työn lomassa.

Virhe 2: Et panosta oikeaan kohderyhmään

Lehtimainonnassa olet valinnut kohderyhmäsi valitsemalla lehden, jossa mainostat. Facebook-mainontaa tehdessäsi voit valita hyvinkin tarkasti kenelle mainoksesi näytät alustan sisällä. Voit rajata mainoksen näkymään muun muassa asuinalueen, iän, kielen tai sukupuolen mukaan. Tämän lisäksi voit valita Facebookin keräämistä kiinnostuksen kohteista (esim. leivonta tai jooga), jotka ovat monesti parempi peruste onnistuneelle mainonnalle kuin pelkät demografiset tiedot. Käytettävissäsi ovat myös käyttäytymiseen perustuvat rajaukset, kuten verkko-ostaminen tai vanhemmuus.

Käyttäytymiseen perustuvien rajausten avulla voit rajata leluja myyvän verkkokauppasi mainoksen näkymään niille, jotka ovat pienten lasten vanhempia eivätkä vierasta verkosta ostamista. Näin et hukkaa mainosrahaasi niihin, joilla ei ole lapsia tai jotka eivät halua ostaa verkosta.

Apua oikean kohderyhmän etsintään

  • Hyödynnä markkinatutkimus mainonnan suunnitteluvaiheessa eli tutki Facebook-mainontaa varten kuinka suuria ovat tuotteellesi olennaiset kohderyhmät, millaisia ihmisiä näissä kiinnostuksen kohteissa on ja mistä Facebook-sivuista he ovat tykänneet.
  • Käytä apuna somekanavien analytiikkaa katsomalla millaiset ihmiset seuraavat yrityksesi viestintää Facebook-sivuillasi.
  • Hyödynnä myös data, jota olet kerryttänyt Facebook-pikselin avulla verkkosivun kävijöistä, verkkokauppasi ostajista tai aiemmin julkaistuja videoitasi katselleista luomalla näistä näköisyleisöjä (look-a-like audience).
  • Älä tyydy ensimmäiseen löytämääsi kohderyhmään vaan testaa rinnakkain vaikka kahta kohderyhmää ja panosta siihen, joka tuottaa paremmin.
Markkinatutkimusta Facebookin kohderyhmätietojen pohjalta.
Markkinatutkimusta Facebookin kohderyhmätietojen pohjalta.

Virhe 3: Et optimoi mainossisältöä

Verkkomainonnan ehdoton hyöty on se, että voit mainontaa tehdessäsi seuloa toinen toistaan parempia kuvia ja tekstejä mainossisällöstä. Saman kampanjan alle voit laittaa mainokseesi esim. kaksi eri kuvaa samalla tekstillä ja seurata kumpaa klikataan enemmän. Saman voit tehdä mainoksen teksteille.

Jos huonompaa mainosta klikataan 1,6 % ja parempaa 2,3 % näyttäessäsi mainosta 10 000 henkilölle parempi mainos tuo 70 kävijää enemmän kotisivuillesi.

Miten parannat mainossisältöäsi jatkuvasti?

  • Testaa muutama kuvavaihtoehto pysäyttävimmän kuvan löytämiseksi.
  • Testaa muutama vaihtoehto mainoksen otsikkona.
  • Testaa mainoksen tekstisisältöä ja kokeile myös miten emojit toimivat tekstissäsi.
  • Jää seuraamaan mainoksen kiinnostavuutta ja vaihda tarvittaessa sisältöjä, jos kohderyhmä on pieni ja mainokseen aletaan kyllästyä.
  • Hyödynnä video mainossisältönä.
  • Kerää ideoita toimivasta sisällöstä Facebook-sivultasi.
  • Katso Facebookin mainoskirjastosta mitä muut mainostajat tekevät ja etsi oma uniikki näkökulmasi, joka erottaa sinut kilpailijoista.

Suunnittele mainosbudjettisi tai mainonnan tuotto maksuttomilla mainonnan suunnittelun laskureilla.

Virhe 4: Et seuraa mainonnan tehoa

Itse mainoksen onnistumista on helppo seurata esim. Facebook Business Managerin -mainonnan datasta. Näet kuinka moni prosentti klikkaa mainoksesta nettisivuillesi (CTR), kuinka paljon maksat klikkauksesta (CPC) ja Facebook-pikselin avulla näkyvät myös verkkokaupan ostot tai muut liiketoiminnalle olennaiset tapahtumat.

Jos tekemäsi Facebook-mainos osoittautuu huonoksi (klikkausprosentti eli CTR < 1 %), voit milloin vain pysäyttää mainoksen ja tehdä paremman mainoksen. Näin säästät rahaa ja opit vähitellen arvioimaan etukäteen mikä toimii kohderyhmässäsi.

Näiden mainonnan mittareiden lisäksi kannattaa mainonnan onnistumista seurata myös oman verkkosivun analytiikasta (esim. Google Analytics). Käyttämällä mainoksen linkeissä utm-parametreja voit seurata analytiikan puolella kuinka moni kävijä on odottanut sivun latautumista, miten kampanjan yleisö liikkuu nettisivuillasi ja siirtyvätkö he ostajiksi vai poistuvatko sivulta.

Verkkomainonnan mittarit: CPM, CTR, CPC, CVR, CPA ja ROI
Nämä verkkomainonnan mittarit ovat auttavat mittaamaan mainoskampanjan onnistumista.

Vinkit mainonnan tehon seuraamiseen

  • Lisää nettisivuillesi Facebook-pikseli, jotta voit seurata mainonnan näkymästä muun muassa verkkosivuillasi tehtyjä ostoja tai kuinka moni kävijä jätti yhteystietonsa.
  • Ota käyttöön Google Analytics nettisivuillesi ja lisää mainoksen linkkeihin utm-parametrit, jotta voit katsoa ovatko kampanjasta tulleet kävijät sinulle laadukasta liikennettä.
  • Ymmärrä eri kampanjatavoitteiden erot (tunnettuus > kattavuus, harkinta > liikenne, konversio > luettelomyynti dynaamisin mainoksin), jotta Facebookin tekoäly voi auttaa tavoittamaan oikeanlaista yleisöä.
  • Seuraa kuinka paljon kauppaa mainos tuo, mikä on keskiostoksen arvo ja kuinka paljon mainoksen avulla saatu asiakkuus maksoi.

Virhe 5: Et jatka keskustelua myyntiputken avulla

Toisto lisää mainoksen muistamista, mutta toisaalta toistomäärien noustessa klikkausprosentti laskee ja mainoksen klikkauskohtainen hinta nousee. Facebook-mainonnan avulla voit luoda myyntiputken, jonka avulla voit jatkaa tarinaa näyttämällä erilaisia mainoksia niille, jotka ovat nähneet edellisen mainoksen. Näin hyödynnät toiston ja viet samalla henkilöä sujuvasti eteenpäin ostopolulla.

Facebookin mainonnan työkalujen avulla on mahdollista poistaa kohderyhmästä sellaiset ihmiset, jotka ovat katselleet tietyn osuuden videomainoksesta, vierailleet verkkosivuillasi tai kuuluvat myös toiseen kohderyhmään, jolle näytät samaan aikaan mainoksia. Näin pystyt siirtämään järjestelmällisesti kiinnostunutta porukkaa putkessa eteenpäin.

Näin rakennat Facebook-myyntiputken

  1. Näytä uusasiakashankintaan soveltuvalle kohderyhmälle videomainos, joka tarjoaa kohderyhmälle hyödyllistä sisältöä yritystoimintaasi liittyen.
  2. Näytä niille, jotka katsoivat edellisestä videosta yli puolet, mainos, jossa esitellään asiakastarina.
  3. Näytä kolmas myyntiin tähtäävä mainos niille, jotka ovat katsoneet kaksi edellistä tai käyneet nettisivuillasi. 
  4. Rakenna ensimmäinen versio myyntiputkestasi ja kehitä sitä tulosten perusteella. Voit hyödyntää mainonnan optimointia lisäämällä 1-3 erilaista mainosta jokaisen kampanjatason alle, jotta voit hyödyntää parhaimman sisällön mainonnassasi.

Virhe 6: Menetät rahaa ohjaamalla kävijät huonoille nettisivuille

Ohjaat useimmiten kävijät mainoksesta verkkosivuillesi, joiden tavoitteena on antaa kävijälle lisää tietoa ostopäätöksen tekemiseen. Huonot kotisivut voivat kuitenkin pahimmillaan karkottaa kävijöitä. Jaksavatko mainosta klikanneet odottaa sivusi latautumista? Antaako ulkoasu ammattimaisen kuvan yrityksestäsi? Onko sivuillasi riittävästi olennaista tietoa ostopäätöksen tekemiseen? Toteuttaako sivu, jolle ohjaat mainoksesta liikennettä, mainoksen lupauksen? Nämä asiat kannattaa laittaa pikimmiten kuntoon, jottei mainosraha valu hukkaan huonosti toteutettujen nettisivujen takia!

Tuottavien kotisivujen perusainekset rakentuvat seuraavien teemojen alle: 1. Aseta asiakas nettisivujen sisältöjen keskiöön, jotta tuotat merkityksellistä ja myyvää sisältöä. 2. Hakukoneystävällisyyden noudattaminen takaa, että tekninen toteutus on hyvä ja mahdollistaa asiakashankinnan hakukoneista. 3. Yrityksen strategiset tavoitteet ohjaavat nettisivuilla tarvittavia toiminnallisuuksia ja analytiikan avulla toteutettavia mittareita.

Vinkkejä kotisivujen parannustöihin

  • Testaa sivujesi latautumisnopeus ja paranna sivujen suorituskykyä, jotta hitaat sivut eivät karkoita kävijöitä.
  • Tee sisällöt asiakasta ajatellen ja tuo tuotteesi hyödyt esille pelkkien ominaisuuksien sijaan.
  • Mieti kotisivuillesi tulevia sisältöjä asiakkaan ostopolun mukaan. Asiakas tarvitsee erilaista tietoa etsiessään vaihtoehtoja ongelmansa ratkaisuun, vertaillessaan kilpailevia tuotteita ja tehdessään ostoa.
  • Älä ohjaa kävijöitä etusivulle, vaan luo tarvittaessa kampanjasivuja, jotka toimivat mainoksen jatkeena.
  • Jos sivuillasi on paljon kävijäliikennettä, tee A/B-testausta sivujen myyntikunnon parantamiseksi.

Tarvitsetko kotisivut, joilla liiketoiminnan kannalta olennaiset asiat ovat kunnossa? Lue lisää nettisivupaketista, jonka olen tehnyt yrityksen tarpeisiin.

Katikarki.fi -sivuston testitulos Website Graderin työkalulla.
Testasin oman nettisivun suorituskyvyn, mobiiliystävällisyyden, hakukoneystävällisyyden sekä turvallisuuden yksinkertaisella Website Grader työkalulla. Käy katsomassa minkä lukeman yrityksesi kotisivut saavat.

Testaa nettisivusi maksuttomalla Website Grader -testityökalulla.

Virhe 7: Et rakenna omaa sähköpostilistaa

Kuinka paljon käytät rahaa mainontaan saadaksesi yhden asiakkaan? Miten tavoitat asiakkaan sitten, kun hän on ostanut kerran? Jos vastaus on maksamalla mainonnasta, niin mieti voisitko hyödyntää sähköpostimarkkinointia? Sähköpostimarkkinoinnin avulla jatkat keskustelua asiakkaan kanssa joko ilmaiseksi tai edullisesti sähköpostin välityksellä. 

Sähköpostimarkkinoinnin ROI on 3800 % tutkimusten mukaan, kun taas maksetussa mainonnassa 500 %:n pääoman tuottoon voi olla erittäin tyytyväinen. Miksi sähköpostimarkkinointi toimii näin hyvin? 1. Nykyisin sähköpostimarkkinointia lähetetään vain niille, jotka ovat todella kiinnostuneet yrityksen tarjonnasta. 2. Ostaminen vaatii luottamusta, joka rakentuu ajan kanssa, oikealla sisällöllä sähköpostimarkkinoinnilla. 3. Sähköpostimarkkinoinnin kustannukset ovat erittäin edulliset, koska uutiskirjesovellukset ovat edullisia ja sisältöjen lähettämistä ja listan hallinnointia voidaan automatisoida siten, että työaikaa säästyy.

Kuinka rakentaa sähköpostilistaa?

  • Suunnittele mitä asiakkaan arvostamaa sisältöä voit lähettää sähköpostin välityksellä, joka tuo rahaa yrityksen kassaan tai muutoin lisää kilpailukykyä.
  • Kun olet suunnitellut sekä asiakkaalle että yrityksellesi arvoa tuovan sisällön. Mieti vielä miten keräät sähköpostiosoitteet siten, että sinulla on lupa lähettää sähköpostimarkkinointia asiakkaalle. Asiakas voi tilata uutiskirjeen nettisivuiltasi tai verkkokauppatilausten yhteydessä, voit tarjota myös ilmaista opasta tai webinaaria sähköpostia vastaan.
  • Lisää tietosuojaselosteeseen maininta, että toteutat sähköpostimarkkinointia.
  • Liitä jokin uutiskirjesovellus ottamaan vastaan sähköpostiosoitteet verkkosivuillasi, lähettämään tervetuloa viestin automaattisesti ja hallinnoimaan listaasi siten, että kontaktit voivat itse poistua listalta halutessaan.
  • Muista lähettää lupaamaasi sisältöä säännöllisesti, että sähköpostilista pysyy kunnossa.

Yhteenveto

Edellä esittelin 7 digimarkkinoinnin virhettä, jotka toivottavasti voit tämän jälkeen välttää. Tärkeintä ei ole tehdä kaikkea oikein, vaan tiedostaa yrityksesi menestyksen kannalta olennaiset asiat ja laittaa ne kuntoon.

Toivon, että teet digimarkkinoinnistasi tehokkaampaa ainakin seuraavilta osin:

  • Tuotat potentiaalisille asiakkaille merkityksellistä sisältöä kotisivuillasi, somekanavissasi ja mainoksissasi, jotta tuotteesi tarjoama arvo on heille selvä ja luottamus yritystä kohtaan rakentuu.
  • Tavoitat kiinnostuneita eri tasoisella sisällöllä ja viet asiakkuuksiasi eteenpäin myyntiputken eri vaiheissa kontaktoimalla suunnitelmallisesti mainonnan tai sähköpostimarkkinoinnin avulla.
  • Seuraat digimarkkinoinnin toimenpiteiden tehoa ja tuottavuutta tavoitteisiisi sopivilla mittareilla, jotta tiedät mihin voi laittaa lisää mainosbudjettia ja mitä pitää testata ja kehittää.
  • Etsit keinoja tehdä entistä paremmin, jotta yrityksesi pysyy kilpailussa mukana vuodesta toiseen ja kerryttää arvokasta asiakasymmärrystä ja tietotaitoa markkinoinnin muuttuvasta maailmasta.

Menestystä digimarkkinoinnin tekemiseen!

Kiitos, kun jaat:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
WhatsApp
Sähköposti

Mistä digimarkkinoinnin aiheesta sinä haluaisit kuulla lisää?

Hei, olen Kati ja autan yritystäsi kasvattamaan liiketoimintaa hyödyntämällä digikanavia tehokkaasti ja säästäen arvokasta aikaasi.

Ilmaiset mainonnan laskurit

Lisää markkinoinnista:

Jätä kommentti sivun blogitekstiin nimeltä:

Ethän menetä rahaa tekemällä digimarkkinointia kuten printtiä? 7 digimarkkinoinnin virhettä, jotka voit jatkossa välttää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *